INSOMNIA
Prikkels, prikkels, prikkels...en toch een goede nachtrust? Voor velen een hele uitdaging... Insomnia!

Je kent het vast wel. Je hebt een drukke dag gehad en je kijkt er al de hele dag naar uit om straks lekker op tijd naar huis te gaan en op tijd je nest in te duiken. Even bijslapen is het plan, alsof dat werkt…. Maar je kunt een poging wagen toch?..

Hoeveel slaapuren heb ik nog voordat de wekker af gaat?

Wanneer je oor het kussen raakt begint de hele dag door je hoofd te spoken. Wat je allemaal hebt gedaan, wat je hebt besproken en vooral wat je allemaal nog moet doen! Zeer frustrerend want dit was natuurlijk niet het plan. Je probeert je gedachtes ‘uit te zetten’ maar tevergeefs, dit werkt ook niet. Je ziet de minuten, uren voorbij gaan en het enige wat je dan nog doet is tellen hoeveel slaapuren je nog over hebt voordat die wekker weer af gaat. Help!

Maar hoe kan dit?

Wat veroorzaakt Insomnia ?

Verschillende psychologen vertellen dat het komt doordat we tegenwoordig zoveel prikkels en info tot ons nemen via verschillende kanalen dat ons brein niet de tijd heeft om dit allemaal te verwerken.

Wanneer je dus eindelijk in je bed beland en rust hebt gaan je hersenen de dag nog eens overdenken. Dit veroorzaakt dus die ontzettend vervelende wervelstorm in je hoofd.

Leuk dat we dit weten maar hoe kom je er nu vanaf?

De eerste tip weet je vast zelf wel al;leg je gsm een uur voordat je gaat slapen weg. Zo kun je ‘afschakelen’ en je hersenen de rust geven om alles een plekje te geven. I know, hoe lekker is het om lekker onder je dekentje nog even te scrollen. Maar goed, wat is nu echt belangrijk?

Wat je ook kunt doen om af te schakelen is een eigen slaapritueeltje uitvinden. Hier enkele voorbeelden:
1
Misschien vind je het lekker om een kopje Camille thee te drinken met een boek en kaarslicht?
2
Of duik je liever het warme bad in met je favorieten chillmuziekje op de achtergrond en je heerlijk rustgevende badolie?
3
Vind je het leuk om te schrijven? Schrijf het van je af in een dagboekje.
4
Of misschien heb je een lieve partner waar je even lekker mee kan kletsen. Het gaat er dan niet om dat je gaat opsommen wat je allemaal hebt gedaan maar om het luisteren, aanhoren en praten met elkaar
5
Ow ja, of gewoon dat glas ‘verantwoorde’ rode wijn. Dit heerlijke rode goedje is niet alleen goed voor hart- en bloedvaten maar zorgt er ook voor dat je lekker in slaap valt én het stimuleert gewichtsverlies (maar dat is weer een ander blog 😉 ) Nadeel van die borrel is dat je halverwege de nacht weer klaarwakker kunt zijn. Kies zelf maar…
Style by Yv's - Insomnia1
Style by Yv's - Insomnia5
Style by Yv's - Insomnia8
Je kunt vast wel iets verzinnen waarmee jij even kunt ‘downgraden’, maar doe het een uur. En ik beloof je dat je straks slaapt als en roosje!

Gerelateerde berichten

%s